en | nl

Het geheim van de Co-Working winnaars door Jeppe de Boer

Het geheim van de Co-Working winnaars door Jeppe de Boer

14 June 2018

NSI heeft HNK, OVG heeft Edge Technologies, en het traditionele British Land heeft nu Storey. Flexibele kantoorconcepten of “co-working” lijken de nieuwe gouden standaard voor kantoren. Zelfs traditionele marktleiders lanceerden hun eigen versie. Voor gebruikers zijn de voordelen van flexibiliteit en aantrekkelijke omgevingen duidelijk. Voor veel eigenaren is co-working helaas nog een onzeker pad. Extra kosten en extra risico’s, zonder garantie van extra opbrengsten. WeWork spreekt wereldwijd tot de verbeelding, maar deze co-working marktleider maakt nog steeds geen stuiver winst. Dichter bij huis, kampts HNK met een hardnekkige leegstand van meer dan 30%.

Overgenomen
Dit maakt succesverhaal van Atoomclub/oVVice een boeiende businesscase. Deze landelijke co-working speler met 2 merken, is net overgenomen door een consortium van Angelo Gordon en Stadium. Zowel Angelo Gordon als Stadium hebben een naam hoog te houden als het gaat om slimme transacties. Niet voor niets, kozen ze voor voor de winnende strategie van Atoomclub/oVVice. Succesvol ondernemen draait om een veelvoud van factoren. Bij Atoomclub/oVVice springen er zes factoren duidelijk uit.

1. Gastvrijheid: Het allerbelangrijkste en ook het moeilijkste. Het creëren van aantrekkelijke omgevingen lijkt makkelijk, maar de praktijk is weerbarstig. Veel spelers investeren in dure inrichtingen en gave koffiebars. Toch ontbreekt vaak de juiste sfeer . Het team van Atoomclub/oVVice heeft jarenlange ervaring met gastvrijheid, met gezonde lunches en met het inrichten van plekken waar mensen graag komen. Dit is te merken bij de gebouwen van Atoomclub/oVVice. Hartelijke clubmanagers, gratis koffie en een omgeving die voelt als thuis.

2. Gewone Nederlanders: Atoomclub/oVVice richt zich op gewone Nederlanders door het hele land. Dus niet alleen op hipsters met geld in Amsterdam. Deze middenmarkt vormt de ruggegraat van BV Nederland, maar kent weinig aansprekende aanbieders. Dit geeft Atoomclub/oVVIce vrij spel, want de behoefte aan flexibiliteit en echte gastvrijheid bestaat overal.

3. Kosten, kosten, kosten: Het management team heeft een obsessieve focus op kosten. Van inkoop van gebouwen, tot herontwikkeling, tot exploitatie. Een lage kostenbasis werkt overal door. Als je lagere kosten hebt, kun je met veel lagere huren werken, waardoor je minder leegstand hebt, waardoor je de kosten sneller terugverdient. De focus op gewone Nederlanders in steden als Arnhem of Zwolle komt daarbij goed van pas. Leegstaande kantoren op secundaire locaties zijn meestal niet zo duur.

4. Geen inhuur van gebouwen: Naast exploitant is Atoomclub/oVVice ook eigenaar van alle gebouwen. Dit geeft speelruimte bij huuraanbiedingen en maakt het model goedkoper voor gebruikers. Bij gebouw inhuur moeten zowel de exploitant als de eigenaar voldoende marge maken. Marge op marge maakt inhuur dus vaak duurder voor gebruikers.

5. Big data: Atoomclub/oVVice zag meteen het belang van on-line makelaars. Zeker voor kleinere metrages. Met on-line brokers als Launchdesk, Skepp en Flexas bestaat nu een nauwe samenwerking. Naast zoekers leveren on-line brokers ook onderscheidende data. Zo heeft informatie over on-line zoekgedrag veel voorspellende waarde. Veel meer dan opnamecijfers, die enkel terugkijken.

6. Slimme dwarsheid: Soms helpt het om lak te hebben aan heersende vastgoed ideeën. Zo ontdekte het team dat huurders weinig oog hebben voor de buitenkant van gebouwen, maar juist wel voor de inrichting. Ze bedachten dat snelweglocaties bij middelgrote steden goedkoop en goed bereikbaar zijn. Ze selecteerden juist kleinere gebouwen omdat die makkelijk snel te verhuren zijn. Big data komen goed van pas bij deze dwarsheid. Als je ziet waar gebruikers zoeken, loop je altijd een stapje voor.

Met deze aanpak deed Atoomclub/oVVice, wat bijna niemand anders lukte. Ze brachten het leven terug in lege, oudere gebouwen op perifere locaties. Hierdoor ontstond indrukwekkend veel economische waarde. Voor de locaties, voor de gebruikers en tenslotte voor de eigenaren van Atoomclub/oVVive. Goed gedaan!

Bron: Jeppe de Boer [1-6-2018] PropertyNL Magazine 5