en | nl

Ruim je werkbureau op met deze 4 stappen!

Ruim je werkbureau op met deze 4 stappen!

17 January 2019

ROOM FOR NEW BUSINESS

Begin het nieuwe jaar goed met een opgeruimde en overzichtelijke werkplek. Er bestaat niet voor niets de uitspraak: ‘een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd’. Wat zijn de effecten van een opgeruimd bureau? En hoe krijg je dat zo snel mogelijk voor elkaar? Je kunt direct aan de slag met deze 4 stappen.

Productiever
Met een opgeruimd bureau start je frisser aan je werkdag. Een nette omgeving geeft je energie. Je bent actiever én productiever. Taken zijn sneller af, waardoor je aan het eind van de dag een voldaan gevoel hebt. Je collega’s waarderen jouw opgeruimd bureau ook – zeker als zij zelf georganiseerd zijn.

Stressniveau daalt
Rommel haalt je uit je concentratie: het herinnert je aan alle andere dingen die je ook nog af wilt hebben. Wanneer dit opgeruimd is, verdwijnt dit gevoel en daalt je stressniveau. Je raadt het al: dit heeft weer een positief effect op je werkprestaties!

Oké, een opgeruimd bureau heeft veel voordelen, maar waar begin je? Lees deze 4 stappen hieronder en ga je direct aan de slag.

1. Wat kan er weg?
Wellicht is je bureau een verzamelplaats voor allerlei dingen en papieren. Ruim dit eerst op. Gooi kapotte pennen en volgeschreven kladblokken weg en breng vieze vaat naar de keuken.Kies wat je écht bij de hand moet hebben en wat weg kan.

2. Ordenen, ordenen, ordenen
Het is handig een systeem aan te houden wat je helpt om je bureau altijd netjes te houden. Orden al je documenten in één of meerdere mappen, zodat je al je papierwerk organiseert. Bewaar pennen in pennenbakjes, snoeren in manden en brieven in een bak. Geef spullen een vaste plek, zo weet je precies waar alles ligt en waar je alles terug kunt leggen.

3. Schoonmaken
Je werkplek wordt snel vies: je zit er immers elke dag. Maak een sopje voor je bureaublad en haal een stofzuiger door het kantoor. Het is noodzakelijk om je computer schoon te maken, bijvoorbeeld met vochtige doekjes. Vergeet niet stof weg te halen met een stofdoek.

4. Aanhouder wint
Is het een uitdaging om je werkplek opgeruimd en schoon te houden? Ontwikkel dan een routine. Ruim je bureau op voordat je naar huis gaat en sorteer je papieren. Schakel met je collega’s om het kantoor regelmatig schoon te maken. Zo houd je je hoofd én je werkplek opgeruimd en schoon!

Trots op het resultaat? Maak een foto van je opgeruimde werkplek en deel ‘m met ons!